Ugnsrostade blomkålsbitar

Blomkålsbitarna ersätter kolhydrater för lowcarb

De här små krispiga munsbitarna med blomkål och ost ersätter kolhydraterna i vilken rätt som helst.

Krispigt och smakrikt

Blomkålsbitarna är neutrala i smaken i grundreceptet men superlätta att göra mer smakrika med annat val av ost och sedan tillsätta kryddor. Ett annat knep för att göra dem mer smakrika är att pensla med smaksatt smält smör de sista 10 minuterna i ugnen.

Munsbitarna är även perfekta att dippa.

Blomkålsbitar lowcarb

Steg

  1. Sätt ugnen på 175-185 grader.
  2. Skär blomkålsbuketter (spara stammen till annat) och koka dem i saltat vatten, drygt 5 minuter tills de är mjuka. Lägg buketterna i ett durkslag och låt rinna av.
  3. Mixa dem sedan till risstorlek och krama ur all vätska med hjälp av t ex handduk. Det går att krama ur massor och i slutet har man bara typ en tennisboll kvar.
  4. Blanda kryddorna med det uppvispade ägget. Skippa inte lökpulvren för de ger god smak.
  5. Blanda alltihop och forma långa stänglar som du plattar till och sedan skär i munsbitar. Du kan såklart även forma dem på annat sätt.
  6. Lägg blomkålsbitarna på en plåt med bakplåtspapper som du har oljat in ordentligt.
  7. Vänd dem efter ca 15 minuter och sedan igen efter ca 10 minuter. De ska ha fin färg runt om och börja bli krispiga. Om du inte gör momentet nedan, vänd blomkålsbitarna igen och baka vidare i en kvart eller tills de är gyllene och krispiga.
  8. Efter ca 25 minuter, två vändor, kan du eventuellt pensla dem med smaksatt smält smör (se ingredienser) och fortsätt baka dem 10-15 minuter till men passa dem i slutet.

Ingredienser

Blomkålsbitar

För mer smak – blanda smält smör med t ex chilisås typ Sriracha eller annan favoritsås – pensla bitarna i slutet (se steg).

Ugnsrostade blomkålsbita

Smaklig spis!

0 Kommentarer

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Tillbaka