Smårätter och tillbehörVegetariskt

Pressgurka i 1-2-3 lag

In Smårätter och tillbehör, Vegetariskt on

Det går inte att njuta av köttbullar eller söndagsstek utan klassisk pressgurka i gammaldags 1-2-3 lag. Utöver dessa två kan jag rabbla upp många många rätter där pressgurka piggar upp med sin sötsyrlighet och lite tuggmotstånd.

Så gott och så svenskt!

Pressgurka i 1-2-3 lag

Steg

  1. Skiva gurkan ganska tunt (använd osthyvel om du inte har en mandolin). Lägg den i en skål och vänd runt med salt (saltet gör att gurkan släpper vätska).
    Lägg eventuellt något tungt över som pressar ner gurkan (därför det kallas pressgurka). Låt stå en stund, ca 30 min. Krama försiktigt ur vätskan. Om det inte finns tid för detta moment, lägga skivorna direkt i lagen.
  2. Koka upp 1-2-3 lagen, t ex 0,5 dl ättika 12%, 1 dl socker, 1.5 dl vatten och låt svalna. Lägg gurkskivorna i lagen och låt stå helst minst 20-30 min.
    Blanda i persilja vid servering.

Ingredienser

Till servering

Pressgurka

Smaklig spis!

0 Kommentarer

Lämna ett svar

Tillbaka