ARTIKLARDRYCK

Bryggerirapporten 2023

In ARTIKLAR, DRYCK on

Bryggerirapporten 2023

Bryggerirapporten – statistik och trender

Idag den 29 november 2023 släpper Sveriges Bryggerier den årliga sammanställningen över den dryck som säljs i landet. Statistiken inkluderar samtliga försäljningskanaler – dagligvaruhandeln, hotell och restaurang, Systembolaget och export.

Bryggerinäringen växer

Idag finns över 400 bryggerier spridda över hela landet, ungefär lika många som det finns Systembolagsbutiker.

Bryggerinäringen omsätter 21 miljarder kronor och tillväxten drivs av att öl, cider, läsk, vatten och andra bryggeriprodukter fortsätter att öka i försäljning.

Bryggeribranschen är stark och i de tuffa ekonomiska tiderna fortsätter vi att vi att unna oss något gott att dricka.

 

Bryggerirapporten 2023

Hälsotrenden

Hälsotrenden med sockerfri läsk och alkoholfri öl ökar.

Det har skett en fantastisk produktutveckling inom alkoholfritt och utbudet har breddats rejält. Allt fler väljer alkoholfri öl och volymerna har ökat med 1000 procent de senaste 10 åren. Försäljningen uppgick 2022 till nästan 24 miljoner liter.

2018 gick den alkoholfria öl om lättölen i försäljningsvolym och 2021 passerade den även mellanölen.

Sockerfri dryck

Även inom det sockerfria händer det mycket. Sedan 2021 är mer än hälften av läsken på marknaden sockerfri. Under 2022 blev till exempel Coca Cola Zero Sugar större än originalet.

 

Melleruds Mästarpilsner

Ekologiskt planar ut

Ekologiska produkter har historiskt sett haft en stark tillväxt men nu har kurvan planat ut. Det avmattade intresset för ekologiska produkter gäller inte bara bryggerinäringen utan hela livsmedelsbranschen.

Mellan 2020 och första kvartalet 2023 minskade försäljningsvärdet av ekologiska produkter med cirka 15–20 procent på årsbasis. Minskningen beror framför allt på att ekologiska produkter generellt sett är dyrare och priskänsliga konsumenter väljer billigare alternativ.

 

Pressbild Sveriges Bryggerier Bryggerirapporten 2023

Lite intressant statistik

  • Läsk är den största kategorin med stark tillväxt.
  • 53 procent av läskförsäljningen är sockerfria alternativ.
  • Sverige är bäst i världen på pant! Total insamlingsgrad för PET-flaskor och aluminiumburkar var 87,4 procent under 2022.
  • Aluminiumburk och PET-flaskor dominerar bland förpackningarna. Burkens fördelar och introduktionen av Sleek Can har bidragit till burkens ökade popularitet.
  • 80 procent av ölen och 95 procent av cidern på Systembolaget är tillverkad i Sverige.
  • Alkoholfritt står för 5 procent av bryggeriernas totala ölförsäljning.

0 Kommentarer

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Tillbaka