FörrättLCHF och lowcarbSmårätter och tillbehör

Prosciuttolindad sparris rullad i brynt smör och parmesan

In Förrätt, LCHF och lowcarb, Smårätter och tillbehör on

En liten smarrig munsbit till drinken eller som en enkel förrätt tillsammans med en bit bröd (brödet gott att doppa i olivoljan med havssalt) medan du väntar på grillen. Kanske ett tillbehör till varmrätt, passar både till kött och fisk.

Att linda sparris i lufttorkad skinka är inget nytt. Att parmesan passar till är inte heller en nyhet. Däremot ger det brynta smöret dem en annorlunda kick. Supergott!

Beräkna själv mängderna beroende på hur du serverar dem. Cirka 1 skiva skinka per sparris går åt. Satsa på riktigt bra råvaror annars blir det inte gott. Se även till att sparrisen har tuggmotstånd och inte kokats helt mjuk. Salta inget extra, osten och skinkan är salt tillräckligt.

Jättebra tillbehör eller smårätt om man äter lowcarb eller lchf. En lindad normalstor sparris innehåller ca 0,7 g kolhydrat, 6,7 g protein, 12 g fett (bra ratio 2%, 19%, 79%).

proscuittolindad sparris
Prosciuttolindad sparris

Steg

  1. Bryn smöret. Värm det i en kastrull på medelvärme, vispa tills det blir gyllene och doftar lite kola. Låt svalna och sätt sedan i kylen tills att det blir bredbart.
  2. Ta fram skinkan. Riv eller mixa parmesanosten.
  3. Ansa och koka eller grilla sparrisen några minuter. Känn i den tjockaste delen med en potatissticka, ska vara lite motstånd kvar.
  4. Lägg ut skinkskivorna på t ex en skärbräda eller arbetsbänk. Bred ut lite smör på skivorna. Strössla riven/mixad parmesan över. Ta en sparris och vira in den i skinkskivan på diagonalen (se bild).
  5. Servera dem hela som ett tillbehör eller skär i bitar som ett tilltugg. Ringla lite fin, mild olivolja över dem (om du vill) och toppa med lite flingsalt.

Ingredienser

Till servering

Prosciuttolindad sparris
Prosciuttolindad sparris skärbräda
Prosciuttolindad sparris

Smaklig spis!

0 Kommentarer

Lämna ett svar

Tillbaka