Bellaverde är en långstjälkad variant av broccoli som härstammar från Italien, därav namnet. Den är lika nyttig som vanlig broccoli men sötare i smaken.

Bellaverde kan användas och tillagas på samma sätt som vanlig broccoli. Den kan då givetvis ersätta broccoli i alla rätter men även sparris, då den är sötare i smaken och har sin långa stjälk.

 

Bellaverdegratäng

Den här goda gratängen passar som ett mättande tillbehör till det mesta, kombinera den med andra grönsaker/sallad och kanske några potatisar – till kött, bacon, kassler, fisk, grillat, eller rökt. Jag åt den som den var till en enkel lunch.

Beroende hur man äter den och vad man har till, får mängden anpassas. Även mängden ost och panko kan lätt anpassas till formen du gratinerar i, ju större form desto mer fras behövs. Citronen är pricken över det hela, tycker jag :)

I gratängen på bilden har jag mandelmjöl som lite fras, tar man panko så blir täcket riktigt frasigt!

Jag gillar när broccolin som sticker upp får ganska mörk färg och blir frasig.

För lowcarb/LCHF skippar du panko och blandar istället t ex lite mandelmjöl med osten.

Bellaverdegratäng

Steg

  1. Värm ugnen till 175 grader. Smörj en ugnsfast form.
  2. Koka bellaverden försiktigt 4 minuter. Slå av vattnet, låt rinna av ordentligt, och lägg den i den smorda formen.
  3. Koka upp grädden och låt svalna (äggstanningen blir bättre). Vispa äggen lätt och häll i grädden. Blanda. Smaka av med salt och peppar. Häll det över broccolin i formen.
  4. Blanda ost, rivet citronskal och panko. Fördela det över broccolin.
  5. Grädda gratängen i ca 20 minuter tills den har fin färg.

Ingredienser

Till servering

Bellaverdegratäng
ranunklor

Smaklig spis!

0 Kommentarer

Lämna ett svar

Tillbaka