GRÖNTLCHF & LOWCARBSMÅRÄTTER & TILLBEHÖRvegetariskt

Blomkål med russin, saltgurka och majonnäs

In GRÖNT, LCHF & LOWCARB, SMÅRÄTTER & TILLBEHÖR, vegetariskt on

Solen skiner ida’, hurra! Med solen kommer en massa energi så det är lika bra att köra igång, lägga ut den här underbara kålrätten och sätta fart med nya goda saker ;-)

Här är alltså blomkålsrätten från Kv. Åkern som jag skrev om igår. Den här vegetariska rätten är så god att man blir överraskad. Hur kan något så enkelt bli så gott? Det smakar mycket – sälta från gurkan, sötma från de små gula russinen och majonnäsen som fått extra syra av vinäger för den perfekta balansen. Majonnäsen är len och binder ihop rätten. Den tunnskivade blomkålen ger salladen tuggmotstånd och crunch. Russinen är lite sega och gurkan saftig.

Äter du bröd är det perfekt med en skiva till salladen. Äter du lchf eller lowcarb, skippa russinen och ersätt dem eventuellt med något annat sött som är inom ramarna eller skippa sött helt.

Ja, ytterligare en kålfavorit som jag kommer att göra ofta. Tack Ivan på Kv. Åkern för idén!

 

Blomkål med saltgurka, russin och majonnäs
ca 2 port

Gör en majonnäs och spetsa den med lite extra vinäger (eller spetsa köpemajo). Det behövs för det är enda syran i rätten.
Skär små blomkålsbuketter från ett halvt mellanstort huvud tunt, för hand eller på mandolin.
Hacka en näve gula russin.
Hacka ett par saltgurkor.
Hacka bladen från några stänglar bladpersilja.
Blanda allt utom majonnäsen.
Smaka av, gärna tillsammans med en tesked majonnäs, och anpassa mängden gurka och russin tills du är nöjd – gurkan ger sälta och russinen sötma.

Bred ut majonnäs på en tallrik. Lägg salladen över. Klart!

blomkalssallad Kv. Åkern

0 Kommentarer

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Tillbaka