Jag lagar andras receptLCHF och lowcarbOstSmårätter och tillbehör

Burrata med parmaskinka, sparris, pinjenötter, sultanrussin och rostade brödsmulor

In Jag lagar andras recept, LCHF och lowcarb, Ost, Smårätter och tillbehör on

Om du aldrig testat en burrata, denna goda krämiga italienska ost, handtillverkad av buffelmjölk, nästan dagsfärsk, är det minsann dags!

Burrata hittar man i en välsorterad ostaffär och eftersom den äts färsk och har kort hållbarhet, måste man oftast beställa den i förväg. Den levereras bara vissa dagar. Men det är det värt!

Burrata är en ost med ett yttre av fast mozzarella och ett ljuvligt krämigt inre av mjuk mozzarella och grädde.

Man kan även hitta burrata som värmeförseglats och förpackats med längre hållbarhet som är helt ok. Den är gjord på komjölk och inte mjölk från vattenbuffel. Om man älskar burrata och vill äta det oftare, kanske variera sin mozzarella, är varianten på komjölk jättegod. Sen har vi dessutom andra aspekter som miljöfrågan om det är ok att flyga in dagsfärska ostar från södra Italien som måste hämtas och ätas inom ett par dagar – känns inte precis i linje med närproducerat.

Jag har hittat flera underbara små recept på burrata och ska testa dem efter hand. Här kommer första och jag har hållit mig hyfsat till originalreceptet (ovanligt när det gäller mig haha).

Receptet är skapat av Chester Hastings och finns i boken The Cheesemonger’s Kitchen. Smakerna är klassiskt italienska och superba i sin enkelhet. Det blev höjdargott!

Bilden däremot blev ingen höjdare den här gången på grund av brist på ljus och tid. Jag lagar som bekant inte mat för fotografering utan för att äta!

 

Burrata med parmaskinka, sparris, pinjenötter, sultanrussin & brödsmulor

4 pers som förrätt eller smårätt

Måtten är ett riktmärke eftersom detta blir jättegott även med små förändringar. Vad jag menar är att man inte nödvändigtvis behöver 2 skivor skinka eller 2 sparrisar för att det ska bli gott. Jag tog extra russin för jag tycker det är så gott. Det tycker inte söte mannen men han vill gärna ha extra brödsmulor. Så kör på och komponera efter eget huvud och mängderna som finns hemma :-)

 

ca 400 g burrata (1 hg burrata per person är rikligt – även lite mindre mängd räcker)
ca 8 skivor parmaskinka, Prosciutto di Parma

ca 8-10 små sparris
ca 4 msk gula russin (gillar du generellt inte russin, ta inte bort dem, de ger en fin god sötma som behövs)
ca 4 msk rostade pinjenötter
ca 1 dl fin olivolja – några msk till dressingen, några msk till brödsmulorna samt lite att ringla på tallriken vid serveringen.

ca 1/2 dl brödsmulor (passar bra med något ljust bröd, vilket som helst – har du ont om tid, köp färdiga krutonger att smula)
salt & peppar

Så här gör du:

Börja med brödsmulorna. Rosta brödet i ugnen eller i stekpanna. Dela det i bitar, häll lite olja över och krydda med lite salt, örtsalt eller liknande och fördela det genom att vända runt brödet. Rosta i ugnen i 175 gr tills det är gyllenbrunt och knaprigt eller rosta det i stekpanna några minuter på medelvärme. När det har svalnat, hacka det till smulor. Passa det noga och se upp så att det inte bränns eller blir för hårt.

Skölj sparrisen och bryt av den hårda delen av ändarna. Håll stängeln och vicka den stabbiga änden fram och tillbaka. Sparrisen bryts naturligt vid punkten där ätbart övergår till att tugga bark. Förbered ett iskallt vattenbad (iskallt vatten eller vatten med isbitar) till att snabbt avbryta tillagningen när sparrisen sjudit färdigt. Sjud dem i 2-4 minuter (beroende på storlek och kvalitet) i generöst saltat vatten. Ta sedan upp dem och ner med dem snabbt i isbadet. Låt rinna av av och torka dem torra.

Rosta pinjenötterna i torr stekpanna på medelvärme tills det börja dofta och få lite fin färg. Passa noga så de inte bränns. Häll av stekpannan så snart de är klara och låt svalna.

Lägg russinen i blöt i varmt vatten i 5 min. Torka dem.

Skär sparrisen i 2-3 bitar beroende på storleken. Blanda sparrisbitarna, russinen och pinjenötterna med några matskedar fin olivolja. Smaka av blandningen med salt och nymalen svartpeppar.

Dela burratabollen/bollarna genom att riva dem precis som man river mozzarella och lägg upp på tallrikar/serveringsfat. Lägg parmaskinkan dekorativt på ena sidan. Fördela sparrisblandningen över osten. Ringla över lite olivolja och dra ett varv med pepparkvarnen. Strö över brödsmulorna.

burrata med sparris och proscuitto

1 Kommentar

Pingbacks

  1. […] älskar burrata, denna krämiga och gräddiga […]

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Tillbaka